Thursday 29 October 2009

hari pembedahan ayahku...

28 OKT. 09...jam 6.20 pagi aku dah mula jaga dari kamarku...(sudah dua mlm tdo sorg...wife p kursus kat sg petani...)terusku menuju ke bilik mandi...kemudian solat n bersiap utk bertolak balik ke kampung halamanku...dgn satu tujuan...berada di sisi ayahku utk pembedahan....

7am aku bertolak dari kuala perlis...menuju alor setar...masuk highway plus...berenti kt Gurun...breakfast jam 8.30 pagi...kemudian non stop terus sampai kb jam 1 tgh hari...hujan sentiasa menyambutku bila shj aku smpi ke kelantan...dari aku bujang...smpi isteriku perasan...tiap kali kita balik mesti hujan...rahmat Ilahi....

terus aku ke hospital...walau badanku penat...
bila aku sampai ke WAD CEMPAKA 2nd Floor HBKB...terus aku tatap wajah tua ayah dan umi...kucium lembut tangan ayah...kukucup lembut tgn umi...anakmu pulang umi n ayah...dan terpancar kegembiraan di wajah ayah n umi...

jam 2 ptg aku bersama umi ke bank,kemudian ambik adik lelakiku abi di airport..abi sampai jam 2.40pm...makin bersinar wajah umi...melihat anak2 jantannya hadir disisi..memberi kekuatan utk umi...balik umah kb...terus aku tidur..penat...ptg 28hb 4.30pm...abi n umi ke hospital...aku tau kerinduan abi pada ayahnya...i know my brother...

malam 28hb...aku ke hospital...my turn to take care of my dad...cik suruh aku rehat dulu...nonsense! aku cuti 5 hari jer...n 5 hari ni jer aku berkesempatan dgn abi utk jaga ayah...

9pm 28 okt...ayah byk bersembang pasal doktor pakar,apa yg akan berlaku esok n mcm2 lagi...

malam ni ku menemani ayah makan,bersembang,ke toilet pakai wheel chair...hinggalah ayah lelapkan mata...tido dalam kecerahan lampu...12am baru ayah betul2 lelap..x penah ayah tdo selewat ini...aku terus membaca buku yg aku beli di hospital mart...sampai la aku rasa dah x larat membaca..

6.30am..aku jaga...tido kt sebelah katil ayah...sejuknye aircond...ku kejut ayah..lena betul ayah tdo semalam...
mana taknya...12 lebih baru lelap...aku persiapkan diri ayah utk ke tandas...mandi,buang air,gosok gigi...lapkan badan ayahku..temani ayah ditandas...beginilah agaknya ayah menemaniku dan menjaga ku sewaktu aku kurang sehat n masuk hospital masa kecik2 dulu...terlintas fikiranku...sukarnya ayah jaga aku...dan aku gembira kerana dapat membantu ayah kali ni...

jam 7.45 am umi n abi serta cik tiba ke hospital...aku balik ke rumah...dgr citer umi cakap operate kul 10am...tapi...umi sms kul 8.50 dah masuk bilik bedah...x keruan aku...x sempat jumpa ayah sebelum bedah...ahhh..xpe...lutut jer...nk bagi semangat sebenarnya...

1.40pm...umi sms ayah dah selamat di bedah...abi cerita ayah org paling rilek...cool jer...umi n anak2 je risau...lepas ayah gelak2 n melawak dgn nurse masa i/view sebelum ke dewan bedah...die di tolak masuk ke dewan bedah...sambil angkat 2 belah tgn persis meraikan gol...ayah semangat kerana adanya anak2nya disisi...n doa anak yg di kejauhan(kak da abe re n family)....

3.30 pm mula la shift aku jaga ayah...mula2 masa nurse check...ayah ok jer...dalam kul 3.40pm...aku yg sntiasa mengawasi setiap pergerakan ayah...melihat air mata ayah ada menitis dlm pejamnya...ku tanya ayah knp? ayah kata sakit...sakit yg berpanjangan....nasib baik nurse ada check temperature...kubilang kt nurse...ayah sakit pada tempat pembedahan....maka mereka mula membantu...menaikkan morfin dosage sedikit dari 6/g ke 7 /g per hour...

ayah pejam mata...tdo rasanya...tp mcm kurang selesa...risau hatiku...kutanya lagi ayah...sakit ke yah? ayah kata rasa lagi...kebetulan doktor datang...dan iview kesakitan ayah itu...di naikkan lagi kepada 8/g per hour dan ayah makin lali n terus terlelap...skejap ayah terjaga...sekejap ayah terlelap...kesan ubat..dan ku tanya lagi ayah...x sakit dah...makin kurang...lega hatiku...

ptg kul 5pm aku menjemput isteriku dari sg petani (kursus) tggl cik jaga ayah...ptg ini juga ramai jiran n saudara rapat dtg jengok ayah...

malam ini umi n abi yg menjaga...aku rehat dulu dgn cik...doktor pakar dr yusuf memberitahu besok 30hb ayah kena gerak2 pergelangan kakinye...agar darah tidak beku di kakinya.....ahad exercise lipat lutut...isnin exercise jalan pakai tongkat...dan mgkN selasa @ rabu ayah akan discharge dari wad dan dapat berehat di rumah....lega rasa hatiku....bersambung....

30th oktober....malam ni sekali lagi temani ayah...mcm biasa ayah lena...dan terjaga bila saja kelibat anak die dtg...samada abi,cik n aku sendiri...selesai solat isya' terus ke HBKB...hujan mlm ni...renyai2 petanda musim tengkujuh dah mula tiba...
sampai ke hospital mart terus aku beli air susu,kegemaran ayah...sampai jer ke katil ayah...terusku tanya.."ayah makan banyak x td?" "banyak...sedap nasi air yg kak siti bawak td..." lega dgr ayah cakap gitu,tp ayah masih x buang air besar smpi skrg...umi kata ayah mgkn segan...sebab pakai pampers...takut bau kot...aku bgtau ayah...suruh selambanya..."ore ado...xpo heh...ore lain yg sakit tu selamba jer buang air..." tp ayah kata susah nak teran...hhehehehe..ye la..baring...mmg sukar...tambah2 ada citer menarik kat katil depan ayah...katil belah depan kiri...ada budak asli nama zahid...die la pemegang carta najis paling busuk...satu bilik 6 org...bayangkan bau die....hahaha...org asli...hehehe...cik selalu kena...kitaorg selalu selamat....hahahaha....cik citer time org asli tu buang air besar...semua yg tukang jaga pesakit...lari keluar...yg sakit terlantar tu semua tutup hidung...ada smpai tutup muka...kahkahkah....antara kenangan kami di hospital..dan yg paling best bilik kami 6 org...semuanya sporting...tolong menolong...n lawak2 belako....ayah pun snts tersenyum bila dgr citer geng2 sakit sebelah die,dn kdg2 ayah pun sama buat lawak...hehehe...

jam 10pm...ayah dah lelap...lena...smpi berdengkur....aku masih membaca buku ....jam 12am...dah konfirm ayah x jaga dah...baru aku tidor di tepi katil ayah...hampar tikar...baring kt lantai...sesekali aku terjaga..bila trdengar bunyi katil ayah berkeriut...bangun n tgk ayah...xde ape...cume brgerak2 time tdo jer...5.35am...aku jaga,tgk2 ayah br jaga..."kul brp?" ayah tanya aku...5.35am...lena ayah tdo semalam...ayah pn ckp...lumi pn...ayah dgr dgkur lumi kul 5 tadi...hehehe...

terusku picit kaki ayah...exercise kaki ayah...lepas tu cumur minyak cap ular...buat hilang lenguh kaki ayah...6.30am...ayah suruh aku ke surau...solat subuh...terusku ke tgkt 4...tgk2 penuh dgn penunggu...la...ingat pakat2 solat...rupa2nya pakat tdo...aku turun balik ke tgkt dua...bukak tikar...smyg kt tmpt tdo tu jer...selesai solat ayah tanya knp? atas penuh dgn penunggu..."penunggu?" trkejut ayah...bukn hantu...org...hehehe...

7.30 nurse masuk...tukar cadar,selimut dan sarung bantal serta pakaian ayah...ayah tiap2 pagi...xkira sapa jaga...ni la soalan die kat nurse@doktor yg datang..." boleh saya berjalan pegi tandas?...bila saya boleh bangun n berjalan..." cam biasa nurse n doktor akan cakap...sabar pak cik...lepas cabut ubat tu bleh la pakcik berjalan.....ayah snts bersemangat n x sabar nak berjalan...die selalu bgtau cik n abi...nati kaki ayah dah baik...kita pegi perlis...pastu pegi langkawi...ayah...ayah...

jam 9.30am 31 okt...ayah nak gosok gigi...ku capai mug n cawan hospital...ayah kumur2...lepas tu gosok gigi...kemudian aku lapkan muka...lengan,bahu...agar ayah rasa segar...kerana xleh nak mandi...jam 10am...cik datang....dan aku pulang.....malam ni...31 okt...umi jaga jap...anak2 alki2 semua nak tgk bola...kumpul umah kak siti...tgk bola ramai2...abis jer bola...amik umi...cik akan jaga mlm ni...bersambung....

3 comments:

Nida said...

tq for sharing the story, x leh rasa ketinggalan..

Ummu Auni said...

baca cerita ni, rasa terhibur pula. mesti ayah ngoh tak sabar nak cepat sihat. mudah-mudahan, amin

Ibu WA Alim said...

Teringat masa Lumy kecik2..3 @ 4 thn..masa tu Lumy sore je anak jate ayoh..
(Blh refer gamba Lumy tgh tabek bedua dgn ayah su..dlm album lama d rumah mok dan umi)