Saturday 20 June 2009

DI HARI LAHIRKU...

34 TAHUN DAH ARI NI...19 JUN 2009...TAHUN KEDUA BIRTHDAY BERSAMA ISTERI...besar ertinya mempunyai seorang isteri..yg mendidik gue menjadi lebih sabar...tok pongoh sgt cam dulu...my family know me...


Apa yang gue rasa?....erm...perjalanan idup...pembelajaran yang amat panjang...berterusan...xde penghujung...

19th june '75...gue dilahirkan...dibesarkan dirumah kecil di telipot...kecil sgt rumah tu...mgkin dalam 10 kaki x 20 kaki kot...kak siti n cek da mesti lebih ingat dari gue... dirumah kecil itulah gue di didik oleh ayah menjadi insan...dirumah kecil itulah gue dikasihi Ummi...masih gue ingat..ayah bekerja cukup keras...menyara kami yg masa tu 3 beradik je...sengsaranya kak siti n cek da serta gue...kami je yg tau...rahsia hati kami bertiga...

di sekolah tadika Raja Dewa...kami 3 beradik bersekolah....foto masa sekolah tu...masa ada lagi..foto kakak2 gue...foto gue...terima kasih ayah n umi kerana menyimpannya utk kami...
masih gue ingat arwah Pok Ya...yg menjual teh tarik n telur rebus + kicap....selalu minum dgn ayah kat situ....

kami berpindah ke pkln cepa...masih gue ingat...rumah kedai depan market pkln cepa...gue tggl disitu...bersama dgn kereta merah gue yg kecil...yg selalu gue naik..hadiah dari ayah...x banyak kenangan disitu yg gue ingat...kecuali roti canai yg best...selang 2-3 pintu dari rumah tuh...
gue mula di hantar ke sekolah asuhan...seingat gue..adik gue...arfah dah lahir...ummi menghantar gue ke sekolah pra tersebut...dgn hanya mendukung adik gue n memimpin gue ke sekolah..dalam 1km berjalan dgn ummi gue yg dikasihi...gigihnya Ummi masa tu...sehingga ke hari ini...ummi masih gigih...memimpin tgn tua ayah...ke mana saja...ummi...terlalu agung dirimu...

berpindah lagi kami ke kg baung...rumah kayu yg byk nostalgia...disitu adik2gue dilahirkan...hasbi,mohaimin....n ayah makin sibuk dgn kerjanya...membanting tulang utk menyara anak2 yg ramai...sehingga ke hari ini...ayah masih tak jemu2 mencurahkan kata2 azimat,semangat,kisah idupnya...pada kami...terutama gue...anak lelaki sulungnya...
di rumah inilah gue mula kenal getah paip....di pukul oleh tgn halus umi...dipulas telinga...di marahinya gue...kesakitan itu adalah utk hari ini...hari yg ke 34 tahun gue idup....dan di rumah inilah gue mula kenal.....bola....darah ayah yg mengalir...membuatkn gue gila bola....

lama gue di rumah ini...byk nostalgia dgn kakak2 n adik2 gue...selalu bergaduh...terutama dgn cek da n cek pah....dan masa di rumah inilah gue mula balik berjalan kaki dari sks ismail petra ke rumah...bila ayah out station...saja gue suka2...seronok melalui deretan rumah...pokok2 yg hijau....yg kini semuanya menjadi konkrit...kdg2..ummi n ayah risaukan gue...balik berjalan kaki..."knp x tumpang pokcik Kob(arwah...kwn opis ayah)? tanya ayah..."xmau susahkan dia...lagipun bukan jauh pn...7-8 batu jer"...gue jwb...kdg2 gue rasa kesian kat ayah sebenarnya...kena rehat tgh hari semata2 mau hntr gue balik...lagipun gue dah biasa...

1982......ayah mula membina rumah...selalu ayah mengajak gue pergi mencangkul pasir bagi rata tapak rumah...."ini rumah kita...xperlu sewa...ayah buat rumah besar...bagi semua anak2 ayah tidur dgn selesa...dan kita akan duduk sini sampai ayah pencen..." masih ingat kata2 ayah....setiap petang kami bersama...memastikan pasir itu rata....gagahnya ayah masa tu...dan bersemangatnya gue membantu ayah...walau kudrat gue kecil ketika itu...

1984....kami mula pindah ke rumah baru...rumah ayah n umi....masih gue ingat...tanpa elektrik...tanpa air...sukarnya hidup...tapi...ayah n ummi mengajar kami erti sebuah kehidupan...erti sabar,erti usaha,erti yakin....dan di rumah inilah lahirnya adik bongsuku...Hamzi...

dari setahun ke setahun...gue mula terasa kehilangan kakak2 gue...rindunya dgn sifat pendiam cek long....rindunya pada ke'gangster'an' cek da....hehehe...cek long ke MRSM...bersama cek da...gue rasa terpinggir ketika itu...semua kaum keluarga yg seangkatan..dapat menjejaki kaki ke MRSM....gue di hantar ayah gue ke Maahad...sekolah agama..."anak ayah belum ada lagi yg masuk sekolah agama...mung lah yg pertama"....itu kata2 ayah gue...masih gue ingat...tapi hati gue meruntun...gue meminati keje bangunan....akademik...kerana kegarangan ayah gue...gue turuti aja....melayan hati gue...mengikut kehendak ayah gue...

1994..pertama kali gue keluar dari kelantan...ke melaka..IKM jasin...tq mok su ayah mad...dialah yg membantu gue memasuki IKM...gue masih ingat...gue menangis dari kb sampai melaka di atas bas...ayah gue tau...tapi ayah buat xtau jer...yg gue ingat kata2 ayah.."ini peluang kedua mung...kena terus usaha..SPM hanya langkah pertama...cuma lambat sikit dari org lain..." gue hanya diam....dan akhirnya gue berjaya..terima kasih ayah...kerana semangat kerasmu....gue berjaya!....dan tahun ini jua...ayah ditimpa stroke...nasib baik gue n cek long ada di rumah...syukur...kalu tidak...ntah apa yg akan menimpa ayah....

1996..gue mula bekerja...mula memegang uwang...mula mengenali KL...bandar bingit...bandar duit...bandar sesak..yg digilai ramai insan...yg mencari uwang...byk kepahitan yg kulalui...terlalu sukar utk diolah dgn bahasa...cukup gue aja yg tau...skrg gue tidak menyukai KL...sesak dgn org asing....sesak dgn udara kotor...sesak dgn kereta...perlumbaan idup yg rakus...itu pendapat gue aja...

1997..gue sambung studi lagi...HND...berjaya jugak gue....selangkah demi langkah...walaupun lambat dari yg lain...

1999-2002....zaman kerja yg bagus...cemerlang....peningkatan yg ketara membuatkan gue alpa pada dunia....

2003-2005...zaman gelap...tiada kerja...ayah n ummi tak putus2 memarahi gue...seperti manusia yg putus harapan...tiada daya idup....gue seperti menunggu mati...sehingga ayah gue menasihati gue...di bilangnya sama gue..."mung solat fardhu 40 hari,40 malam brjemaah tanpa tercicir pahala jemaah..." n akhirnya gue mendapat pekerjaan...terima kasih ayah n ummi...marahmu ada sayang...cubitmu ada tujuan...

2007...gue kawin...dgn bos gue (Nor Hidayah)...sepontan sekali perkenalan singkat ini...gue selalu bersama bos gue tuh....selalu mengikut arahannya...sampai ketemu jodoh gue...misteri Ilahi...kami disatukan...n gue mendapat keje gomen..di negeri yg belum pernah gue jejaki di semenanjung...perlis...

2009.....baru gue faham kata2 ayah gue..."masa ayah susah dulu..keluarga,kawan xmau pun jejak kaki sgt kat umah...bila ayah dah ada rumah besar nih...ramai yg datang..." masih gue ingat kata2 ayah di hari perkahwinan cek long....senyuman yg indah terbit dari hati yg faham n tahan akan erti sebuah kehidupan...itulah ayah...IDOLA hidupku...
ummi...kesabaran ummi menjaga kami...mempertahankan kami...memasak utk kami...membasuh pakaian kami...dan segala2 nya bagi kami.....x pernah gue lihat ummi menyesal dgn apa yg dilaluinya....cukup tabah ummi...sehingga ke hari ini...masih gue ingat...baru2 ini gue balik...mengikuti ummi ke hospital bersama ayah...sukarnya ummi...memapah ayah...ke hulu...ke hilir...demi cintanya pada ayah...demi kasihnya pada ayah...demi sayangnya pada ayah...demi tugasnya sebagai isteri,anak kepada mok...ibu kepada kami anak2 nya...besar pengorbanan ummi...walau pelajarannya tidak setinggi adik2nya...tapi kesabaran,ketahanan,kecekalannya menghadapai kerenah 3 anak perempuan n kenakalan 4 anak lelakinya...hanya dgn DOAnya....membuatkan kami...semakin hari...semakin mengenali erti sebuah kehidupan...seperti kata Ummi..."yang keras itu air..yang lembut itu batu...yang indah itu kasih...yang sayu itu rindu...." DALAM MAKSUD KATA2 UMMI...SEDALAM ITULAH KASIH GUE PADA UMMI...WALAU NYAWA INI AKAN TERCABUT...AKAN GUE PASTIKAN KEBAHAGIAN MILIK UMMI N AYAH...SEBAGAIMANA MEREKA MEMBAHAGIAKAN GUE,MEMBELAI GUE,MENGASIHI GUE...KETIKA KECIL....

SATU HARI...GUE AKAN USAHAKAN BALIK KE KELATE...DEMI UMMI N AYAH...YG MAKIN MENITI USIA SENJA...YANG MAKIN SUNYI RUMAH BESARNYA ITU....

9 comments:

Nida said...

happy b'lated b'day! baru balik dari umrah, ingat sgt b'day lummy smlm.

your story menggamit kenangan silam..

noah said...

happy b'lated birthday Lumy...
Kesusahan masa lalu jadikan teladan...

kesusahan dan kepayahan mengajar kita erti kesabaran...

Cantik basikal.. teringin la jugak dan berbasikallebih2 lagi bila dapat tahu berat dah naik 60kg.... cam tak caya lak pada alat penimbang.

POK BE LUMY said...

CEK DA...THANKS 4 UR WISH...SERONOKNYA DAPAT PEGI UMRAH...REZKI DUK KT SANA...OLD TIMES IS A GOOD TIMES TO REMEMBER...

NOAH...TQ...BUAT TELADAN MASA DEPAN...BASIKAL TU SAJA2 JER..KAMI DUA ORG NIH DH OVER WEIGHT SEBENARNYA...HEHEHE....TU YG EXERCISE TUH...MLM PUN JUST MKN BUAH JE...

Ibu WA Alim said...

Acu ttere gat lagu mano : yg keras itu air yg lembut itu batu..Cy tak berapo nnakap ni..
Lamo takleh masuk internet..ingat ko..mulo2 tu..P1 tgh baiki service dia..pahtu ingat ko sbb mcm biasala tak reti nak takap gelombe..ruponyo..dah kena potong sbb be tak baya 3 bule..tak perase..mugo spttnyo baya secara otometik..
Happy belated birthday jugokla dr Cy..ruponyo BD Lumy sama dgn Pah Ni saen Cy d RP tu..pttlah Cy dok teringat sgt sethn 2 kebelakenge ni tarikh ni..
Cy ingat dgn jelah lagi serema rumah2 tu..setiap rue dalame de luare nyo..serta susune perabotnyo..pd Cy serema rumah2 tu adalah syurga bg penghuninyo..

cekna said...

happy belated bday pok be lumi.Kita ni dilahirkan pd bulan yg sama.CA pun ingat sereme umah2 lama umi & ayah tu.Ya lah ayah & umi kan selalu bw adik2 dia balik rumah kalu musim cuti sekolah.Byk kenangan bersama yg tak dpt lagi diulangi pd mssa skarg.Dulu selalu tido umah kak long kita,skrg tok leh dah......

noah said...

USAHKAN NAK TIDO, NAK ZIARAH SIANG HARI PUN SUKAR SEKARANG NI , BANYAK PULAK KEJA GURU NAMA JE KEJA SEPARUH HARI DAH TU SAMBUNG LAK NGAN KEJA-KEJA RUMAH YG TAK HABIS2... GERAM!!!

INGAKAN HARI MINGGU BOLEH LA RILEK2 CKIT TAPI BYK PULA PROGRAM SEKOLAH YG DIATURKAN... BETUL2 GERAM.

KALU DULU BOLEH KATA 2 MINGGU SEKALI SAMPAI UMAH UMMI TAPI SKRG....? KOTA BHARU PUN DAH HILANG DALAM FIKIRAN INGAT KAN BILA KE SANA BOLEH LAH JENGUK2 UMMI SELALU TAPI DAH TAK PERGI PUN... CAM NE KB SKRG YA....

POK BE LUMY said...

CY..."yg keras itu air,yg lembut itu batu...yg indah itu kasih,yang sayu itu rindu...."
mmglah air...sebab air bisa menghancurkan batu...kerana itu batu sebenarnya lembut...

maksudnya jgn tersilap menafsir sesuatu@seseorang...selidik dulu...
mmg yg indah itu kasih sayang...dan yg sayu bila kita berjauhan n ingat seseorang atau sesuatu...mesti rindu...

tq buat cik ana n cik zam...lamo dah x jupe...

POK BE LUMY said...

CY..."yg keras itu air,yg lembut itu batu...yg indah itu kasih,yang sayu itu rindu...."
mmglah air...sebab air bisa menghancurkan batu...kerana itu batu sebenarnya lembut...

maksudnya jgn tersilap menafsir sesuatu@seseorang...selidik dulu...
mmg yg indah itu kasih sayang...dan yg sayu bila kita berjauhan n ingat seseorang atau sesuatu...mesti rindu...

tq buat cik ana n cik zam...lamo dah x jupe...

Ibu WA Alim said...

Sungguh simbolik sekali kata2 itu..
Mmg kita selalu ingat yg keras itu batu..sbb itu org kata keras mcm batu..cuba Lumy lihat terjemahan ayat al Q ini :
Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras spt batu, bahkan lbh keras lagi. Padahal d ant batu2 itu sungguh ada yg mengalir sungai2 drpnya dan d antnya sungguh ada yg terbelah lalu keluarlah mata air drpnya dan d antaranya sungguh ada yg meluncur jatuh, krn takut kpd Allah. Dan Allah sekali2 tidak lengah dr apa yg kamu kerjakan.
(AL Baqarah: 74)

Dlm ayat ini Allah mengatakan batu itu lbh lembut drp hati iaitu hati org yg enggan menerima kebenaran.

Dan nampaknya batu itu alah juga dgn air yg mengalir, menembus dan membelahnya..