Tuesday 16 September 2008

.....kisah pertengahan ramadhan tahun ini....1429 Hijrah

...dan mcm biasa....ceritaku hanyalah berkisar umi,ayah n isteriku....hehehe...

12 ramadhan - 17 ramadhan 1429.....kembali sekali lagi ke kampung halaman...penuh nostalgia bila tiba ramadhan ni...ingat lagi masa zaman sekolah rendah dulu...malam je rasa semangat nak p terawih...jalan kaki ramai2 p masjid...satu famili...ayah,umi,dgn adik2....kakak2....seronook sgt....sambil jale2 tuh...usik2 adik2ku...hhehehehe....

kalu balik gual sitok...lagiiiii seronook...dgn mak sedara,pak sedara,sepupu2...riuh....kena plak arwah paksu lah atau arwah pok su cek wan jadi bilal....bergegar masjid masa selawat...hehehe...pas2 ada moreh...kenangan ni sentiasa bermain2 di fikiran tiap kali menjelang bulan rahmat ini.....kenangan yg indah.....suatu masa dulu....

hari ini...ramadhan ini..terasa sangat sayunye...sepinye....sunyinye hati ini...bila balik kampung...hanya umi n ayah je berdua...berbuka dan bersahur berdua jer...patutlah Allah sentiasa membuka hatiku untuk kerap menjengok mereka....walaupun penat...singkat...dan abis gak duit...tapi merekalah yang membuat aku jadi apa yg aku jadi sekarang...dah berapa puluh ribu dah diorg abiskan duit besarkan kite....takkan kita x bleh luangkan sedikit masa dgn mereka...yang tak pernah jemu membesarkan kita....

kdg2 ada gak rakan2 dan sedara mara cakap..."kelik sokmo"....jawapanku mudah jer..."ketika org tua ada ni lah kita kena kelik jengok...takkan tunggu mereka pejam mata dulu...." diam jer la mereka...ayat power ckit...hehehehe....

insyaallah...tradisi ini akan ku teruskan bila ada anak2 nanti...

ramadhan kali ni gak membuatkan aku sedih...ayah dah xleh nak p surau...lututnye dah seperti kaku....tapi di gagahinye jugak...menyangkul pagi2 di bulan puasa depan rumah...sayu aku memandang kegigihan ayah melawan sepi hatinya....rindukan anak2 n cucunya....aku akan terus menjengokmu ayah...umi.....(bergenang air mata nih...)

dan ramadhan ini juga...aku menjadi Imam terawih umi n ayah di rumah....ayah duduk di kerusi...umi pun duduk di kerusi...sayunye aku...dan bangganye aku memimpin ayah ke kerusinye....

digagahi diri mereka solat terawih....walaupun uzur...maka kita yang segar bugar ini tak bleh nak solat terawih? banyak sgt alasan...entahlah....dunia sekarang.....

waktu berbuka pun ada gak seronoknye...dapatku cedok nasi dan lauk untuk ayah dan umi....sebagaimana mereka mencedok nasi padaku di waktu aku kecil dulu.....

malam esok...aku akan kembali ke kuala perlis....pun jadi imam tahun ini...di masjid IKBN...dan pembimbing tadarus.....

ramadhan ini...banyak kenangan yang berubah....tapi makin mencekalkan jiwa aku untuk menjadi seperti umi n ayahku kelak....yang tabah bersama....

syawal ini...akan bercahayalah umi n ayah...dengan kembalinya puteri dan putera2 mereka...bersama menyambut syawal....adik beradik kami....bersatu di bawah satu bumbung seperti dulu....

pasti banyak cerita....pasti banyak kenangan....

8 comments:

Mohammad said...

moga ramadhan ini ramadhan yag terbaik utk kita semua iA. Doakan yg terbaik utk kesejahteraan semua ahli keluarga & umat islam keseluruhannya..

Ibu WA Alim said...

Bangganya Cy dgn Lumy..
Moga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yg terbaik buat kita semua..
Takgi jenguk ko blog Aby..? Dia dah update tu..

cekna said...

A,kum.Alhamdulillah Ramadhan ini dpt disambut dgn penuh keinsafan dan ketabahan wpun jauh drp isteri,umi dan ayah.bakpo lumy sebut arwah paksulah tu?keh ada lagi.

Ibu WA Alim said...

Um..saya pon nak tanya..mati dah ko..bila..?
Dah mugo kita dok jauh ni..de byk miss perkembenge..so terima jahla info demo..

POK BE LUMY said...

minta maaf cek ana...dan CY...abe seman la...hehehe...tukar....hahahaha

Ibu WA Alim said...

Panggil Abe Seme pulak..Pok Me la..Pok Me abe Poksu Lah tu..
Pok Me ke hak besa lead selawat masa teraweh tu..selawat dia sedap..selawat Abe Loden pon sedap jugak..

cekna said...

cik ana dok Gsitok ni.Confirm Pak su che we dan paksulah ada lg la.

Ibu WA Alim said...

Nasib baik awak balik check Na, saya dok ingat nak tulih an attribute to mulah Poksu Che We dah..
Mlm2 dok gi teraweh dok dgr org selawat ssini dok teringat ko dia dok ggerak org kg bgn ssao dlm speka..dgn celotehnya..dan dgn tarhimnya tu..
Yaa Arhamarraahimiiin. Irhamnaa.
Nostalgia sunggoh..mmg saya dok mmike..ada lagi ko tak dak dah dia ni..
Moga2 dia sekeluarga dan kita semua dikasihi Allah swt sentiasa.
Moga2 sentiasa sihat dan pjg umur, yg diberkati..